Nejlepší startovací kabely 2024 – recenze, test, srovnání
Obsah článku: + Zobrazit obsah článku
Během zimního období můžete mít problém s nastartováním vozidla a jako první pomoc jsou vhodné startovací kabely. Ty propojí vybitou baterii se zdravým akumulátorem jiného auta, které je ochotné vám pomoci. Kvalitní startovací kabely vás v kritické a nečekané situaci nezklamou, protože motor spolehlivě probudí k činnosti.
Pokud máte ve vozidle starší akumulátor a navíc často jezdíte na krátké úseky, vybitá baterie nemusí být ničím výjimečným. Nízké teploty v kombinaci s krátkými jízdami jsou zátěží pro baterii a kapacita akumulátoru se během takové jízdy nestihne dobít. Ačkoli startovací kabely nejsou povinnou výbavou řidiče, skladovat je v kufru auta se vyplatí. Kabely nejsou finančně náročné a pokud zvolíte správně, budou vám sloužit několik let. Poradíme vám, jak si vybrat vhodné startovací kabely, což před koupí sledovat a na co si dát pozor. Díky nám se vyhněte častým chybám, dozvíte se, jak kabely správně zapojit a rychle se zorientuje v nabídce dostupných startovacích kabelů na našem trhu.
Nejlepší startovací kabely
Názov | Hodnotenie | Detail |
---|---|---|
Sheron 400 A 3 m ✔ VÍTĚZ TESTU | Zobrazit produkt | |
Geko 1200 A 6 m ✔ DOBRÉ RECENZE | Zobrazit produkt | |
UltraFlex Prem 4 m 50 mm2 ✔ PRO NÁROČNÉ | Zobrazit produkt | |
GYS Profi 500 A 3 m ✔ NÁŠ TIP | Zobrazit produkt | |
SXT 220 A 3 m ✔ LIDOVÁ VOLBA | Zobrazit produkt | |
Ultimate Speed 3 m ✔ ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA | Zobrazit produkt |
Startovací kabely – recenze
Vybrali jsme pro vás nejlepší dostupné startovací kabely, které oceníte v nepříjemných situacích zejména během zimních měsíců. Pokud takové kabely máte ve své výbavě, nic vás nezaskočí a do požadovaného cíle se dopravíte i přes prvotní komplikace. V našem výběru najdete výkonné kabely vhodné pro nákladní vozidla, kabely s menším provozním proudem, které se uplatní při nouzovém startování osobních automobilů, i levné kabely pro motorky či menší osobní auta.
Jak vybrat startovací kabely
Pokud nevíte, jaké startovací kabely použít, poradíme vám s výběrem. Před koupí je nutné ujasnit si, na jaké vozidlo budete kabely potřebovat. Máte malé městské auto, velké SUV, rodinné auto nebo dokonce dodávku či náklaďák? Podstatný je výkon vozidla, protože od něj se bude odvíjet, po jakých kabelech sáhnete. Před tím, než kabely vložíte do nákupního košíku, sledujte parametry a specifikace, jakými jsou průřez vodiče kabelů, výrobní materiál vodiče, délka kabelů, provozní proud, pracovní napětí a také se podívejte na svorky kabelů. Správný výběr kabelů vám zaručí bezproblémové nastartování automobilu a spolehlivou službu po dobu několika let. V tomto případě se nesnažte co nejvíce ušetřit, protože se vám to nemusí vyplatit a příliš levné kabely vás nechají na pospas osudu, protože s nimi auto nenastartujete, ani kdybyste se velmi snažili.
Průřez vodičů startovacích kabelů
Průřez vodiče startovacího kabelu je podstatný parametr a obecně platí, že by měl být přibližně stejný, jaký má řidič od akumulátoru k startéru. Tento údaj však nenajdete v technické či jiné specifikaci, a proto se řiďte doporučeními zkušených odborníků na automobily.
Na osobních autech se průřez kabelu pohybuje od 16 do 35 mm2, přičemž podstatný je samotný vodič a ne kabel jako celek, neboť vrch tvoří izolace. Pro benzinové auto vám postačí startovací kabel s průřezem 16 mm2 a délkou 3 metry. Větší délka je u osobních aut zbytečná, protože každý další metr navíc představuje zbytečný odpor. Všímejte si proto poměr délky a průřezu. Malé osobní automobily s benzínovým motorem do 2 litrů dokážete nastartovat i s kabely s průřezem 8 mm2 či 10 mm2.
Pro dieselové auta a vozidla se silnějším motorem, resp. pro ty, které mají 4 válce a více, byste neměli používat startovací kabely, které jsou tenčí než 16 mm2. Za bezproblémový přenos proudu mezi výkonnějšími osobními vozidly se považují kabely s průřezem 20 mm2 až 25 mm2 a délkou 4 nebo 5 metrů. Při nákladních autech nesahejte po startovacích kabelech, které mají méně než 30 mm2. Za optimální délku se považuje 6 metrů.
Na co si dát pozor při průřezu
Někteří výrobci ve snaze oklamat spotřebitelé uvádějí v parametrech výrobku jen průměr celého kabelu, netřeba však zapomínat, že kabel tvoří vodič a izolace. A právě vodič je podstatnější, protože on přenáší elektrický proud. Pokud je příliš tenký, může se stát, že deklarovaný proud vůbec nepřenese nebo se během používání propálí. K dalším mínusům tenkých vodičů patří nadměrné zahřívání.
Při koupi startovacího kabelu buďte opatrní a nedejte se nachytat na levné napodobeniny, které sice mají průměr 25 mm2, ale uvnitř se pod silnou vrstvou izolace skrývá tenký vodič s průřezem jen 5 mm2 nebo v tom extrémnější případě pouze 1,5 mm2. Takový průřez je nedostatečný na nastartování jakéhokoliv auta a dokonce s ním nemusíte nastartovat ani motorku. Izolace je mnohem levnější než kvalitní měď, a proto někteří výrobci takovýmto způsobem uvádějí zákazníka v omyl.
Vyhněte se startovacím kabelům, které nemají v popisu uveden průřez kabelu a chtějí vás nalákat jen na dobrou délku a velký proud. Sledujte tedy označení a technickou specifikaci kabelů a pokud není úplná, poohlédněte se raději po jiných. Nešetřete na kabelech, protože pokud koupíte kvalitní, budou vám sloužit několik let a nemusíte je každou chvíli měnit za nové.
Spolehlivé startovací kabely jsou vyrobeny z potřebného množství měděného kabelu, což se odrazí i na hmotnosti kabelů. Dobré startovací kabely nemají problém s nastartováním velké dodávky s naftovým motorem, ty nekvalitní však nenastartují ani malý městský automobil či dokonce ani motorku. Tloušťka vodiče není všechno, podstatná je také dostatečně velká styčná plocha svorek s pólem baterky. Bez velkých kontaktních ploch na kontakty akumulátoru vám budou i tlusté vodiče zbytečné.
Materiál vodičů startovacích kabelů
Startovací kabely se vyrábějí z mědi nebo hliníku. Pokud chcete kabely, které co to vydrží, vsaďte na měděné vodiče. Měď se vyznačuje lepší vodivostí i delší životností. Přestože je oproti hliníku dražší, odměnou za investované peníze vám bude spolehlivost. Měď dokáže při stejném průřezu vést větší proud a navíc je méně náchylná na zlomení. Právě lámavost patří k výrazným mínusům levnějších hliníkových startovacích kabelů. Hliník se tak stává nevhodnou volbou z hlediska dlouhodobé životnosti.
Na co si dát pozor při materiálu
Podobně jako u průřezu vodičů i u materiálů se snaží neseriózní výrobci zavádět spotřebitelé. Hliníkové jádro kabelů potáhnou tenkou vrstvou mědi a vy máte pocit, že jste si koupili solidní měděné kabely. Vidět to na svorkách, které navozují dojem, že vodiče jsou z mědi, přičemž to není pravda. Na obalu kabelů proto sledujte složení, mělo by tam být uvedeno, z čeho jsou kabely vyrobené a pokud byly použity dva materiály, v jakém jsou poměru. Nejideálnější volbou jsou kabely ze 100% mědi, případně ty, jejichž složení vodičů tvoří alespoň 99 % mědi.
Délka startovacích kabelů
Běžná délka startovacích kabelů se pohybuje od 2,5 do 6 metrů. Počítejte s tím, že delší kabely jsou těžší, zaberou vám více místa v kufru, hůře se rozmotávají a samozřejmě vyšší je i jejich pořizovací cena oproti těm kratším. Mezi řidiči osobních automobilů se těší oblibě kabely s délkou od 3 do 4 metrů, jde o postačující délku, se kterou komfortně propojíte baterie dvou aut. Tři metry dlouhý kabel může být nedostatečný pouze v situaci, pokud se auto, které vám má pomoci s nastartováním, neví dostat do potřebné blízkosti. Nezapomínejte, že s délkou kabelu roste i odpor, proto pokud potřebujete dlouhé kabely, vybírejte z těch, které mají zároveň větší průřez.
Je vhodné, pokud mají startovací kabely na kamion délku minimálně 6 metrů. Je to důležité z hlediska komfortu, abyste dvě vozidla mohli bez problémů propojit. Dlouhé kabely ocení kromě řidičů kamionů i další řidiči s velkými vozidly (např. nákladní auta, dodávky, džípy, terénní auta a podobně).
Provozní proud startovacích kabelů
Obecně platí, že čím větší proud startovací kabely snesou, tím výkonnější vozidlo dokáží nastartovat. Neplatí to však u všech kabelů. Například startovací kabely 200 A by měly přenést proud 200 ampérů. Sice to dokážou, ale pokud se uvnitř skrývají tenké vodiče, odpor při tak vysokém proudu způsobí pokles napětí v místě spotřeby. Nízké napětí vyvolá potřebu vyššího proudu, což má za následek přehřátí kabelů a ty se v kritickém místě mohou propálit.
V obchodech nejčastěji natrefíte na startovací kabely s provozním proudem od 200 A do 1 500 A. Pro méně výkonné vozy s benzinovými motory postačí proudy 400 až 600 A. Pro naftové vozy s větším objemem je vhodnější sáhnout po startovacích kabelech 800 A nebo 900 A. Nákladní a užitková vozidla, jejichž motory jsou značně silnější než v osobních automobilech, potřebují provozní proud minimálně 800 A, ideálně však okolo 1 000 A a více. Při kamionech siahajte po startovacích kabelech s proudem 1 200 A až 1 500 A.
Pracovní napětí a svorky startovacích kabelů
Co dalšího byste měli sledovat před koupi startovacích kabelů? Při napětí kabelů není nutné dlouho přemýšlet, protože zpravidla jsou na výběr hodnoty 12 V nebo 24 V. Řiďte se napětím, které je charakteristické pro akumulátor vašeho vozidla.
Co se týče svorek (označují se také jako kleště), je vhodné, pokud mají ochranu proti zkratu. Ta se řeší adekvátní izolací nebo správným tvarováním. Svorky se upevňují o póly baterie a kostru automobilu, důležitá je proto důkladná izolace na všech částech kromě kontaktních míst. Některé kabely se prodávají bez izolace na svorkách a právě na ty si dejte pozor. Při nešikovné manipulaci se svorkami může dojít při startování ke zkratu. Kvalitní izolace dokáže předejít nebezpečným a nežádoucím zkratům a ochrání vás před zásahem při manipulaci. Svorky by měli mít dostatečně silné pružiny v kloubu a vnitřní hrany by měly mít zoubky. Pouze tak je zajištěno pevné držení na místě po zachycení.
Jak používat startovací kabely
Po koupi startovacích kabelů přichází na řadu jejich správné zapojení. Abyste se vyhnuli špatně zapojeným kabelům, přinášíme vám návod, jak je používat. Není to nic složitého, stačí se řídit uvedenými pokyny a auto byste měli bez problémů nastartovat.
Na propojení potřebujete vozidlo, které má zdravý a nabitý akumulátor a nezapomeňte, že obě baterie musí mít stejné napětí. S vozem, který vám bude pomáhat nastartovat, se přibližte tak, aby vám stačila délka startovacích kabelů na pohodlné propojení. Před zapojením kabelů vypněte zapalování obou vozů a zatáhněte ruční brzdy. Během oživování baterie byste neměli mít zapnuté spotřebiče (např. světla, rádio, klimatizaci...).
Jak zapojit startovací kabely? Připojte svorku červeného kabelu na kladný pól (+) vybité baterie a dbejte na to, aby se svorky nedotýkaly jiných částí vozidla. Svorku na druhém konci červeného kabelu připojte na kladný pól (+) nabité baterie. Druhý kabel připojte na záporný pól (-) nabité baterie, ten bývá zpravidla černý nebo méně často se setkáte s modrou barvou. Svorky červených kabelů a svorky černých nebo modrých kabelů se nesmí dotýkat. Druhý konec černého kabelu připojte na blok motoru, resp. kostru karoserie automobilu s vybitou baterií. Ideální je svorku černého kabelu připojit na takový kovový díl, který je připojen k bloku motoru co nejblíže startéru. Nikdy nepřipojujete svorku na záporný pól vybité baterie, protože hrozí riziko výboje, v jehož důsledku by došlo k nenávratnému zničení baterie.
Když jsou auta na svých pozicích a kabely správně zapojené, nastartujte motor auta s nabitou baterií. Zvyšte otáčky (přidejte plyn) a nechte ho pár minut běžet. Počkejte alespoň 10 minut nebo i více, aby se vybitá baterie částečně nabila. Po uplynutí dostatečné doby otočte klíčem v zapalování auta s původně vybitou baterií, pokud motor nenaskočí, můžete nechat obě auta propojeny kabely a v chodu ještě pár minut a startování zopakovat později. Při startování přes kabely však nezapínejte startér na déle než 10 sekund, protože svorky a kabely se pro velký odběr proudu zahřívají. Po úspěšném nastartování postupně zapínejte všechny spotřebiče. Po stabilizování chodu motoru je důležité kabely rychle odpojit, avšak v opačném pořadí, než jste je zapojili.
Jak tedy startovací kabely odpojit? Odpojte černý kabel (-) od kostry vozidla, které potřebovalo pomoc a druhou část černého kabelu od auta, které vám pomáhalo s nastartováním. Potom odpojte červený kabel (+) od nápomocného auta a jako poslední odpojte druhý konec červeného kabelu od svorky původně vybité baterie. Nezapomínejte, že ani teď se nesmí pozitivní póly svorek dotýkat záporných.
Po vydařeném startu je nutné dojet do cíle bez vypínání motoru, aby měl alternátor během jízdy čas dobít baterii. Ideální je půlhodinová až hodinová plynulá jízda, která kapacitu obnoví tak, že další startování už zvládnete bez pomoci cizího vozidla.
Představili jsme vám obecný postup zapojování a používání startovacích kabelů. Postup se může mírně lišit v závislosti na zvolené značky kabelů, avšak zpravidla je stejný. Pro jistotu si pozorně návod k použití, který by měl být součástí každého balení kvalitních kabelů od spolehlivých výrobců.
Startovací kabely – cena
Cena startovacích kabelů závisí na použitých materiálů, délky kabelů, průřezu vodičů i provozního proudu. Netřeba se nechat zlákat příliš nízkou cenovkou, protože v praxi k tomu můžete doplatit a auto se vám nepodaří nastartovat. Ceny startovacích kabelů se pohybují od několika desítek korun až po více než 2 500 Kč. Nejlevnější startovací kabely seženete pod 150 Kč, avšak jde o kabely s malým průřezem i malým startovacím proudem. Doporučujeme raději si pár korun připlatit a vsadit na jistotu. Mezi spotřebiteli se těší oblibě zejména kabely ze střední cenové kategorie, kde je zachován výborný poměr ceny a kvality.
Startovací kabely od 150 do 500 eur
I v této cenové kategorii najdete kabely, po kterých sahají mnozí řidiči. Měď je většinou nahrazena levnějším hliníkem, aby mohla být cenovka co nejpříznivější. Vybírejte takové kabely, které mají pozitivní rekce od uživatelů. V parametrech sledujte složení a průřez vodičů a nenechte se oklamat hrubou izolací, která mnohdy skrývá vodiče s velmi malým průřezem.
Startovací kabely od 500 do 1 200 Kč
Tato cenová kategorie je nejoblíbenější, protože se zde spojuje dobrý poměr ceny a kvality. Startovací kabely mají většinou velký průřez, solidní zpracování i postačující startovací proud, který dokáže probrat k životu i výkonnější automobily či auta s dieselovým motorem. Délka kabelů je dostačující pro pohodlnou manipulaci a svorky na připevnění jsou pevné konstrukce.
Startovací kabely od 1 200 Kč
Za ceny okolo 1 200 Kč a vyšší si koupíte profesionální startovací kabely, které jsou extra silné a jejich startovací proud je do 1 600 ampérů. Kabely jsou vyráběny ze stoprocentní mědi, mají vysoce kvalitní izolaci, jejich délka je až 6 metrů a samozřejmostí je velký průřez vodičů či masivní bateriové svorky. Vysoký provozní proud je zárukou toho, že s kabely bez problémů nastartujete i nákladní vůz nebo kamion. Cena za kvalitní startovací kabely od renomovaných výrobců se může vyšplhat i na více než 2 500 Kč.
Oblíbené značky startovacích kabelů
Mezi uživateli patří k oblíbeným levnější i dražší startovací kabely. Zákazníci sázejí na značku GYS, která má široký výběr kabelů včetně profesionálních pro náročné spotřebitele. Oblibě se těší i Extol a především Extol Premium, Jelikož tyto kabely si díky odolnému a kvalitnímu provedení poradí i v náročných podmínkách. Značka Compass nabízí měděné startovací kabely bez příměsi jiných kovů, což zvyšuje jejich účinnost. Sheron zas vyrábí základní kabely s nízkou cenovkou, které mají maximální délku 3 metry a jejich startovací proudy jsou nižší, konkrétně 200, 400 a 600 ampérů. V žebříčcích prodejnosti vedou také kabely 4Cars. Jde o cenově dostupné startovací kabely s maximálním průřezem do 10 mm2. Horší průřez vyváží použité materiály, kterými je 99% měď. Spotřebitelé kupují i startovací kabely značky VAPOL CZ, která má dobrý poměr ceny a kvality, ale měď nahrazuje levnějším hliníkem. Vybírat můžete také ze startovacích kabelů značek Carmotion, GMP, Hart nebo Automax.
Nejčastější otázky a odpovědi (FAQ)
Na závěr vám přinášíme odpovědi na často kladné otázky spotřebitelů. Dozvíte se, kdy baterie ztrácí nejvíce energie, což může být příčinou jejího rychlého a nečekaného vybití, či jak ochránit autobaterii před mrazem. Odpovíme také na to, zda je možné nastartovat výkonnější auto méně výkonným, zda vám pomůže tlačení nebo roztahování vozidla a co dělat v případě, pokud nemáte startovací kabely.
Kdy baterie ztrácí nejvíce energie?
Co další může být příčinou vybití baterie?
Jak ochránit baterii auta před mrazem?
Mohu nastartovat méně výkonným autem i výkonnější auto?
Pomůže mi tlačení auta?
Jak si mohu pomoci, pokud nemám startovací kabely?
Starší modely, které již nejsou dostupné
Datum poslední aktualizace: 23.09.2024
Přidat komentář
Poslední články
Testovali jsme kuchyňské pomocníky MioMat a Luli Chef Midi: Který si vybrat?
Rychlá doba vyžaduje „smart“ řešení. A to nejen v práci, při sportu, péči o rodinu či domácnost, ale také při vaření. Právě... Přečíst článek
Jak vyčistit pračku od zápachu, plísně, vodního kamene – octem, kyselinou citrónovou, sodou bikarbonou
Ať už používáte pračku denně nebo několikrát do týdne, při každém praní se v jejích útrobách hromadí neodpařená voda a vodní... Přečíst článek
Elektrokoloběžka AERIUM H800 zvládne město i terén. Jaké jsou její hlavní přednosti?
Hledáte praktický dopravní prostředek do města i na vyjížďky do přírody? Elektrokoloběžka AERIUM H800 je skvělou volbou.... Přečíst článek
Jak vyčistit myčku nádobí Electrolux, Bosch, Beko: octem, kyselinou citrónovou nebo sodou?
Přestože myčku nádobí používáte denně, na její čištění často zapomínáte. Přistoupíte k němu až tehdy, když myčka najednou... Přečíst článek