Nejlepší objektivy 2024 – recenze, test, srovnání
Obsah článku: + Zobrazit obsah článku
- Nejlepší objektivy
- Objektivy – recenze
- Samyang 14mm f/2.8 ED IF UMC
- Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA
- Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary
- Canon EF 50mm f/1.8 STM
- Jak vybrat objektiv
- Druhy objektivů
- Základní versus speciální objektiv
- Objektivy s pevným ohniskem versus zoom objektivy
- Typy objektivů podle velikosti snímače na fotoaparátu
- Sférické versus asférické objektivy
- Typy objektivů podle značky a závitu na fotoaparátu
- Základní údržba a příslušenství k objektivům
- Nejčastější otázky a odpovědi (FAQ)
- Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Jak vybrat objektiv? To je dobrá a zároveň velmi důležitá otázka. Pořídit si fotoaparát, to mnozí vnímají jako zásadní investici. Avšak právě objektiv může být tou nejdražší součástí fotografického vybavení.
Abyste váš výběr nelitovali a abyste zároveň pochopili tuto, na první pohled komplikovanou, problematiku, přinášíme vám podrobný návod, jak vybrat objektiv, který bude korespondovat s vašimi schopnostmi, fotoaparátem i požadavky.
Nejlepší objektivy
Názov | Hodnotenie | Detail |
---|---|---|
Nikkor 180-600mm f/5.6-6.3 VR ✔ ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA | Zobrazit produkt | |
Nikkor 50mm f/1.8G AF-S ✔ VÍTĚZ TESTU | Zobrazit produkt | |
Olympus Mikro 4/3 M.ZUIKO ✔ NÁŠ TIP | Zobrazit produkt | |
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II ✔ DOBRÉ RECENZE | Zobrazit produkt | |
Sony FE 24-105mm f/4.0 G OSS ✔ PRO NÁROČNÉ | Zobrazit produkt | |
Canon RF 50mm f/1.8 STM ✔ NEJPRODÁVANĚJŠÍ | Zobrazit produkt |
Objektivy – recenze
Již během studování našeho návodu pochopíte, že výběr objektivu není během na krátkou trať. Proto jsme si připravili několik recenzí, které vám rozhodování zásadně ulehčí. Najdete v nich objektivy základní, a tedy i cenově dostupné, které však i přes nízkou cenu poskytují dostatek možností pro plné kreativní využití, a samozřejmě i kousky, za které utratíte celý majetek, avšak jejichž obrazové kvality vyvažují vysokou cenu.
Jak vybrat objektiv
Objektiv se na první pohled jeví jako obyčejná oválná čočka nasazena na fotoaparát. Při pohledu do jeho nitra však zjistíte, že jde i sofistikované těleso propojené v komplikované spleti optických uskupení konkávních a konvexních skel, jejímž výsledkem je obraz promítající se na snímač fotoaparátu nebo videokamery.
Už to nezní až tak jednoduše, že? Popravdě, jednoduché to ani není. Z výběru objektivu však nemusíte mít obavy. Na to, abyste zorientovali mezi množstvím komplikovaných parametrů, ve skutečnosti nepotřebujete mít vysokou školu. Stačí vědět, na jaký účel budete objektiv používat a na jaký fotoaparát ho chcete nasadit.
Na začátek se podíváme na několik důležitých parametrů, mezi které patří ohnisková vzdálenost, clona, stabilizace, hloubka ostrosti či tzv. bokeh. Zároveň vám tyto pojmy vysvětlíme. Pokud jste totiž v oblasti objektivů laikem, jedním z největších problémů při výběru se mohou stát právě parametry, které nepochopíte.
Ohnisková vzdálenost
Jde o vzdálenost snímače od ohniska, resp. od optického středu objektivu ke snímači. Zjednodušeně, ohnisková vzdálenost označuje, jaký široký obraz objektiv zobrazí. Tento údaj je uváděn v milimetrech. Např. pokud u objektivu najdete údaj "24 mm", jeho ohnisková vzdálenost činí 24 mm. Důležitá je pro vás zejména informace, že čím je hodnota vzdálenosti ohniska menší, tím je obraz širší. Čím je vyšší, tím je obraz užší.
Na základě této optické vlastnosti se dají objektivy zároveň (pozor, pouze tzv. pevná skla) rozdělit na:
- Širokoúhlé objektivy s ohniskovou vzdáleností do 35 mm – vhodné na zachycení velké plochy, jak je země či panoráma města.
- Normální objektivy s ohniskovou vzdáleností od 35 do 80 mm – jsou označovány jako portrétní objektivy, využijete je však i při focení celků a skupinových fotografií (jejich přirozené zorné pole nejvíce připomíná obraz viděný pouhým okem).
- Teleobjektivy s ohniskovou vzdáleností nad 80 mm – ideální pro fotografování sportovních akcí, přírody, zvířat či jiných "objektů", které jsou daleko a ke kterým se nemůžete přiblížit.
Standardně je označení ohniskové vzdálenosti vázané na velikost snímače 35 mm. To je rozměr klasického filmového, ale i fotografického políčka z dob, kdy se fotilo a natáčelo na film. Pro popularitu tohoto formátu se všechny ohniskové vzdálenosti objektivů orientují právě na 35 mm velikost snímače. I námi výše vyjmenované hodnoty "sedí" na snímače s šířkou 35 mm, které jsou označovány také jako full-frame. Rozdíl mezi full-frame a APS-C objektivy si vysvětlíme níže.
Clona
Další údaj, se kterým se setkáme při výběru objektivu, je clona. Označuje se clonovým číslem ve formě f/1,8, f/2,0 atd. Nebudeme vás zatěžovat podrobným vysvětlováním. Pro vás je důležité, že čím je toto číslo nižší, tím je daný objektiv (při plně otevřené cloně) světelnější – proniká přes něj více světla.
Například objektiv s clonovým číslem f/1.0 propouští světlo v poměru 1:1, ten s clonou f/2.0 propouští méně světla, konkrétně v poměru 1:2. No a takto bychom mohli pokračovat až do úplně uzavřené clony, která nepropouští žádné světlo. Žádanější jsou skla s nízkým clonovým číslem, protože umožňují focení (točení) i ve zhoršených světelných podmínkách.
Po objektivu s nízkým clonovým číslem byste měli sáhnout zejména tehdy, když plánujete fotografovat při horších světelných podmínkách nebo se věnovat noční fotografii, popřípadě astrofotografii. Světelné objektivy jsou vhodné i při fotografování portrétů, protože jejich nízká hloubka ostrosti vám dovolí oddělit snímaný objekt od pozadí.
Pro zajímavost (a pro lepší pochopení clonového čísla) vám řekneme o 50 mm objektivu od Carl Zeiss, který byl vyroben ve spolupráci s NASA. Tento kousek má clonové číslo f/0,7 a byl vyvinut speciálně pro fotografování odvrácené strany měsíce. Později ho použil filmař Stanley Kubrick při natáčení filmu Barry Lyndon. Kubrick mohl právě díky ohromné světelnosti natočit scénu, která byla osvětlená jen obyčejnými svíčkami.
Pokud byste si chtěli takový objektiv koupit, musíme vás zklamat, je to téměř nemožné. Na světě jich existuje pouze 10 (tolik jich bylo zároveň vyrobených). 1 z nich zůstal společnosti Carl Zeiss, 6 bylo prodáno NASA a 3 si ponechal režisér Stanley Kubrick. Navíc cena tohoto objektivu je v současnosti odhadována na 23 000 000 amerických dolarů.
Hloubka ostrosti a bokeh
Hloubka ostrosti je míra toho, jaký ostrý obraz "vytřískat" z daného objektivu. Se zvýšením clony se hloubka ostrosti zvyšuje. Při cloně f/1,8 bude objekt, na který zaostříte, viditelný, ale vše před ním i za ním bude rozmazané. Pokud však clonu uzavřete například na f/22, tak bude ostré vše před i za daným objektem.
S hloubkou ostrosti souvisí i bokeh. S tímto termínem se ve světě fotografie potkáte velmi často (stal se vysloveně moderním). Mnoho objektivů získalo pupularitu právě pro kvalitu jejich bokeh-u. Tento pojem pocházející z japonštiny (v překladu znamená opar nebo mlhu) označuje, zjednodušeně, kvalitu rozostřeného pozadí.
Stabilizace obrazu
Při výběru si dejte velký pozor na to, zda daný objektiv má nebo nemá vbudovanou stabilizaci obrazu. Jde o velmi jednoduchý princip, který oceníte zejména při natáčení videa a při fotografování při nižší uzávěrce. Stabilizace zajistí, že se obraz při držení fotoaparátu v ruce, nebude třást.
Pozor, některé fotoaparáty mají stabilizaci již ve vlastním těle. Pokud tedy vlastníte takovýto přístroj, nemusíte mít obavy ani z koupě objektivu bez vbudované stabilizace. Naopak, když tělo vašeho foťáku stabilizaci nemá a chcete točit videa z ruky, určitě se poohlédněte po objektivu se stabilizací.
Zabudovaná stabilizace je vítaná i při teleobjektivech na fotografování vzdálených objektů.
Představte si, že fotíte divokou zvěř na 200 mm objektiv. Každý, byť jen menší záchvěv ruky obraz výrazně roztřese. Proto je nepochybně lepší používat model se stabilizací. Musíme vás však upozornit, že stabilizace není zárukou kvality. Často ji nenajdete ani na některých, i těch nejdražších kouscích. Stabilizaci nemají, až na několik výjimek, například Sigma objektivy ze série ART, které jsou zástupci lepších a dražších modelů.
Druhy objektivů
Existují různé druhy objektivů, ale jejich rozdělení do fixních kategorií není zcela jednoduché, resp. jednoznačné. Z tohoto důvodu jsme je pro lepší srozumitelnost rozdělili do několika skupin v závislosti od některých základních vlastností.
V následujících řádcích se tedy podíváme na základní a speciální objektivy, zoom objektivy versus objektivy s pevným ohniskem, asférické a sférické objektivy, a na rozdělení objektivů podle velikosti snímače a typu závitu na fotoaparátu.
Základní versus speciální objektiv
Cena objektivu, tak to je jedna z věcí, na kterou budou mnozí z vás při výběru dívat jako na první. Některé objektivy stojí pouze 2 500, některé až několik desítek tisíc korun i přesto, že mají na první pohled velmi podobné parametry. O ceně objektivu rozhoduje mnoho věcí, jednou z nich je však právě to, zda se díváte na objektiv základní nebo "speciální". Na začátek vám tedy vysvětlíme hlavní rozdíly mezi těmito 2 kategoriemi.
Základní objektiv
Pod pojmem základní objektiv se většinou skrývá "50-tka" (resp. ekvivalent k 50-tce v závislosti na velikosti snímače), není to však neměnné pravidlo. Základní objektiv poznáte také tak, že je prodáván spolu s fotoaparátem (v minulosti šlo o samozřejmost, dnes to tak nemusí být). Posledním charakteristickým znakem je většinou i nižší cena.
Je pravda, že za kvalitu výsledného obrazu odpovídá zejména fotograf či kameraman a také s levnou technikou se dají vytvořit krásné obrázky. Základní objektiv však někdy nestačí. Základní objektivy bývají vyrobeny z méně kvalitních materiálů a méně kvalitní je i jejich celkové provedení, v důsledku čehož nemusí být odolné vůči vlhkosti, prachu či povětrnostním podmínkám.
Problémem může být i hlasitější motorek, který si všimnete zejména při ostření. Ostření je zároveň méně citlivé (např. může se zasekávat nebo neostrit nejpřesněji). Upozorňujeme, že ne každý základní objektiv musí mít tyto znaky.
Speciální objektivy
Pod pojmem speciální objektivy máme na mysli množství různých modelů, které nespadají do kategorie základních. Jak jste již pravděpodobně pochopili, poznáte je i podle vyšší ceny. Dražší objektivy mají mnohem složitější konstrukci a při jejich výrobě jsou tradičně použity pevnější materiály.
Díky těmto vlastnostem bývají trvanlivější a kvalitnější. Při výběru se rovněž třeba dívat na to, zda je daný objektiv odolný vůči prachu a povětrnostním podmínkám. Jak jsme řekli výše, základní objektivy často nemají tyto vlastnosti, proto hrozí, že se rychleji poškodí.
Objektivy s pevným ohniskem versus zoom objektivy
První věc, kterou je třeba zvážit předtím, než investujete vaše těžce vydělané peníze do objektivu, je, zda jde o pevné nebo zoom "sklo". Tento parametr souvisí i se zmíněnou ohniskovou vzdáleností. Ve zkratce, s pevným objektivem nemůžete obraz přibližovat. I když se to může jevit jako jednoznačná nevýhoda, není to úplně tak. I kousky s pevným ohniskem mají své nevyvratitelné výhody.
Objektivy s pevným ohniskem
U objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností je vzdálenost čočky od ohniska neměnná. V praxi to znamená, že objektiv má pouze jednu "šířku", a proto nemůžete obraz opticky zvětšit ani zmenšit. Konstrukcí a uspořádáním čoček jsou však tyto kousky kvalitnější než zoomovací (při srovnání modelů ve stejné cenové kategorii).
Jak zjistíte, že jste natrefili na takový objektiv? Pokud na něm vidíte jen 1 hodnotu ohniskové vzdálenosti, jde o pevné sklo. Pro něj byste se měli rozhodnout v případě, že chcete dosáhnout co nejostřejší obraz, ale také tehdy, když se zaměřujete na 1 druh fotografie (např. portréty či panoramatické fotografie).
Zoom objektivy
Při zoom objektivech není vzdálenost ohniska od čočky pevná, ale variabilní. Jejich název, "zoom" (v překladu – přiblížení), je odvozen právě od této vlastnosti. Prostřednictvím takových objektivů tedy můžete obraz opticky transformovat v rozsahu, jaký vám umožní daný model. Zjednodušeně, obraz můžete přiblížit a oddálit.
I tento parametr je označován v milimetrech, přičemž se setkáte s různými typy zoom objektivů – skla se širokoúhlým rozsahem (např. 10 – 24 mm), takové, které "se rozprostírají" ve spektru od širokého po úzký rozsah (např. 24 – 200 mm) atd.
Jak jsme zmínili výše, pevné objektivy mají lepší obrazové vlastnosti, ty zoomovací jsou však praktičtější, protože šetří čas i místo. Obraz si můžete ve vteřině přizpůsobit podle toho, jaký objekt snímáte (jsou vhodné například na fotografování/natáčení společenských akcí).
Pokud tedy nevíte, čemu přesně se budete věnovat, doporučujeme sáhnout po univerzálních základních zoom objektivech. Pro začátečníky jsou přímo ideální. Umožní vám experimentování s různými ohnisky, díky čemuž získáte prostor na odhalení toho, kterému aspektu fotografie se chcete věnovat přednostně. Navíc možnost přiblížení ocení i ti, kteří chtějí nejen fotit, ale i točit.
Zoom objektivy: pevná versus konstantní clona
Při výběru zoom objektivu vás musíme upozornit ještě na jeden detail, a to na clonu. Většina fotografických objektivů má kromě měnící se ohniskové vzdálenosti i rozličné hodnoty maximálně otevřené clony.
Pro lepší pochopení vám uvedeme příklad: Zoom objektiv s rozsahem přiblížení od 18 do 55 mm má clonové číslo f/2.8 – f/4. Co to znamená? Že při nejširší ohniskové vzdálenosti 18 mm bude nejnižší clona f/2.8 a při zoomu na 55 mm se nejnižší clona změní na f/4 (nižší clona – více světla, vyšší clona – méně světla). Toto je nevýhoda hlavně při videu, protože obraz při přiblížení ztmavne.
Takže, pokud hledáte objektiv na točení, měli byste sáhnout po zoom s konstantní clonou. Takové modely mají hodnotu nejnižší clony stejnou při 18 i při 55 mm. Poznáte to jednoduše, na objektivu najdete uvedeno pouze 1 clonové číslo bez rozsahu.
Typy objektivů podle velikosti snímače na fotoaparátu
I velikost snímače na vašem foťáku je velmi důležitým parametrem. Jaký máte snímač? Full frame nebo APS-C? A co v případě snímače typu Micro 4/3? Všechny tyto otázky vyvolávají chaos a je nutné uznat, že oprávněně! Rozdíl mezi jednotlivými fotoaparáty a jejich čipy je ve velikosti, přičemž právě ona souvisí s tím, zda je daný objektiv určený pro full-frame, APS-C nebo pro oba typy snímačů.
Full-frame objektivy
Full-frame objektivy jsou určeny pro full-frame fotoaparáty se senzorem, který má rozměry 36 x 24 mm. Tento typ senzoru je standardem, přičemž se od něj odvíjejí ohniskové vzdálenosti všech objektivů. Pokud tedy vlastníte například full-frame Canon objektiv, který má délku ohniska 50 mm, tak na full-framovém Canon fotoaparátu získáte obraz s 50 mm ohništěm. Zatím to dává hlavu a patu. Co se však stane, když nasadíte tentýž objektiv na Canon APS-C fotoaparát?
APS-C objektivy
Snímače typu APS-C mají menší senzor (rozměry se u jednotlivých značek liší minimálně). Standardní rozměry APS-C (Advanced Photographic System – Classic) jsou 25,1 × 16,7 mm. Tento čip je přibližně 1,5 x menší než ten na full-frame. Důvod, proč se vyrábějí, je jednoduchý. Je to levnější.
Menší senzor rovná se menší tělo fotoaparátu, a tedy i nižší náklady na výrobu při zachování relativně podobných kvalitativních vlastností obrazu. Velikost snímače však ovlivňuje i jiné vlastnosti, jako je cena. Jednou z nich je tzv. Crop faktor nebo poměr ořezu. Ten představuje přesný násobek toho, o kolik je daný obraz oříznut při nasazení objektivu, který mě značení standardizované pro full-frame.
Při menším čipu bude promítán obraz z full-frame objektivu užší. Důvodem je, že se celý "nevejde" na plochu snímače. Jak jsme zmínili, APS-C senzory jsou zhruba 1,5x menší, proto 50 mm objektiv původně určený na full- frame bude mít na APS-C fotoaparátu 1,5-násobné zvětšení (bude ekvivalentem cca 75 mm objektivu).
Existují však i objektivy určené přímo pro APS-C fotoaparáty, i když přepočítávání se nevyhnete ani při nich. Standardně se všechny ohniskové vzdálenosti uvádějí pro full-frame formát. Takže, pokud máte APS-C objektiv s ohniskem 50 mm, musíte počítat s poměrem ořezu, tedy 1,5 násobkem, což je stejných 75 mm.
APS-C versus full-frame
Při výběru objektivu si musíte ujasnit, jaké je vaše tělo (foťák) a jaký obraz jím chcete dosáhnout. Pokud vlastníte APS-C fotoaparát a toužíte po širokoúhlém objektivu s ohniskovou délkou 24 mm, musíte vydělit 24/1,5. Výsledkem je 16, proto musíte sáhnout po 16 mm objektivu.
Logická otázka je, zda si máte pořídit 16 mm objektiv určený pro APS-C nebo 16 mm objektiv pro full-frame? A co když máte full-frame a chcete na něj použít APS-C objektiv se stejným závitem? Nedoporučujeme to!
APS-C objektivy způsobí na full-frame fotoaparátu nežádoucí vlastnosti, jako je vinětace či celkově zhoršená kvalita obrazu. Ani v případě, že použijete full-frame objektiv na APS-C fotoaparátu, nemusíte dosáhnout nejlepších výsledků. Proto si předem ověřte, jaký typ snímače máte vy a objektiv si vybírejte podle toho. Nezapomeňte však na přepočet ořezu při APS-C fotoaparátech.
Sférické versus asférické objektivy
Při výběru objektivu velmi často narazíte na slovíčka sférický a asférický. Tyto pojmy specifikují použití sférických nebo asférických čoček v optické konstrukci objektivu. Sférická čočka tvarem připomíná jakýsi výřez z obvodu kruhu (má pravidelný oblý tvar, přičemž při virtuálním prodloužení jejího obvodu získáme dokonalou kružnici).
Asférická čočka je po okrajích mírně zahnutá (nekopíruje kruh), v důsledku čehož není dokonale oblá. V zásadě se vyznačuje lepšími vlastnostmi, konkrétně, minimalizuje chromatickou aberaci – optický jev, při kterém se světlo procházející čočkou, láme. Výsledkem je rozptyl barev.
Pro lepší pochopení si uvedeme opět příklad: Vyfotíte budovu. Při přiblížení fotografie však na jejích okrajích uvidíte jakýsi barevný lem. No a přesně toto je chromatická aberace zapříčiněna daným objektivem. Redukovat se dá právě použitím asférických čoček, popřípadě použitím těch fluoridových, u nichž je rozptyl světla přirozeně menší.
Pokud je pro vás otázka chromatické aberace na prvním místě, doporučujeme se vám v této problematice pošťourat trošku víc. Každý objektiv je totiž souborem několika asférických i sférických čoček, přičemž ve chvíli, kdy se v dané optické konstrukci nachází alespoň 1 asférická čočka, je takový objektiv označen za asférický. Naopak, někdy jsou všechny objektivy označovány jako sférické, protože promítají obraz ve formě kruhu. To však platí jen tehdy, když jsou porovnávány se speciálními objektivy, například těmi anamorfními.
Anamorfní a macro objektivy
Anamorfní objektivy jsou známé hlavně ve světě kinematografie. Jsou typické tím, že rozšiřují zorné pole obrazu jeho stiskem. Obraz je v postprodukci roztažený, a tedy i širší než při klasickém objektivu. Takové objektivy však nejsou zcela běžné a jejich ceny se pohybují od několika desítek tisíc korun, proto je vzpomínáme spíše pro zajímavost.
Další speciální kategorií jsou tzv. makro objektivy. Jejich nejostřejší bod se nachází velmi blízko u snímaného objektu, proto se k němu můžete přiblížit na velmi krátkou vzdálenost. Makro objektivy jsou stvořené na fotografování detailů (např. hmyz, rostliny).
Typy objektivů podle značky a závitu na fotoaparátu
Při výběru objektivu vás omezuje i značka fotoaparátu, který vlastníte. Bohužel, tady se to nekončí, protože objektivy mnoha značek mají různé typy závitů. Například Canon objektivy mají závit EF a EF-S. První z nich je určen pro full-frame i APS-C fotoaparáty, druhý však pouze pro APS-C.
Problémem může být i kompatibilita mezi značkami, které vyrábějí objektivy i fotoaparáty. U některých je sehnat jiný objektiv než ten od mateřské společnosti téměř nemožné, při některých naopak velmi jednoduché. Např. objektivy Nikon nenasadíte na foťák od Canonu. Nachází se na nich úplně jiný závit. Objektivy LUMIX však sedí na fotoaparáty od Panasonicu (Panasonic vyrábí LUMIX objektivy) i Olympusu (a naopak). Obě společnosti totiž při nejnovějších fotoaparátech používají stejný Micro 4/3 závit.
Samozřejmě, existují i takové společnosti, které vyrábějí jen objektivy. V jejich nabídce proto najdete modely s různými závity. Například Sigma vyrábí objektivy pro Canon i Sony. Vysoce kompatibilní jsou také Tamron objektivy. Levnější alternativou jsou objektivy Samyang, které mají z hlediska závitů poměrně široké zastoupení.
Jaká je tedy naše rada? Před koupí objektivu si dobře zkontrolujte závit na fotoaparátu! Pozor, někteří výrobci fotoaparátů dnes používají jiné závity než v minulosti. S takovou situací se můžete setkat například tehdy, když natrefíte na starý Olympus objektiv s jiným typem bajonetu.
Základní údržba a příslušenství k objektivům
Fotografickou techniku není radno podceňovat! Aby vám posloužila dlouhá léta, je nutné se o ni patřičně starat. Dobrá rada na začátek: na příslušenství k objektivu nešetřete! Velmi důležité jsou pomůcky na čištění objektivu. Jde o různé speciální prachovky či hadříky. Určitě se poohlédněte i po kvalitních čisticích prostředcích, které jsou určeny vysloveně na péči o optiku.
V neposedném řadě, objektiv nezapomeňte pravidelně čistit. Jakýkoliv flek na skle se totiž na 99% odrazí i na výsledném obraze. Na škodu nejsou ani záložní krytky na objektiv, které zabezpečují jeho ochranu před poškrábáním. "Brašna" na přenos je samozřejmě absolutní samozřejmostí.
Kromě tohoto základního příslušenství existují i různé specifické doplňky. Nejsou nezbytností, vaši práci však dokáží posunout či usnadnit, čímž vylepší i konečný výsledek. Např. pokud nechcete utrácet peníze na makro objektiv, sáhněte po extenčných makro kroužcích. Je to forma redukce, která promění objektiv obyčejný na ten makro. Takové kroužky jsou levnější, je však třeba zkontrolovat kompatibilitu závitů.
Filtry na objektiv
Filtry na objektivy jsou speciální podkategorií příslušenství, bez kterého se časem neobejde žádný fotograf ani kameraman. Filtry jsou různé a každý z nich má jinou funkci i využitelnost. Například difuzní filtry vytvářejí efekt mírného zamlžení nejjasnějších částí obrazu. Nejsou však nezbytností. Oceníte je pouze tehdy, pokud hledáte neobvyklé způsoby oživení vašich "obrázků".
Dále tu máme o něco "operativnější" ND filtry, které snižují úroveň světla pronikajícího přes objektiv. Jejich výhodou je, že nemusíte měnit nastavení clony či závěrky. ND filtry mohou být pevné (snižují poměr světla o 1 neměnnou úroveň) nebo variabilní (hodnotu světla, které dopadne na povrch skla, můžete regulovat). V praxi je tento princip podobný slunečním brýlím.
ND filtry oceníte hlavně při videu (když chcete zachovat nízkou hloubku ostrosti, ale zároveň nezvyšovat hodnotu závěrky a využít přirozené rozmazání obrazu při pohybu) i při fotografii (např. při časosběru).
Ke snížení hodnoty světla, které proniká do objektivu, využijete i polarizační filtry. Není to však jejich primární funkce. Slouží hlavně na redukci odrazů a odlesků, které se často nechtěně dostanou před objektiv. Např. pokud fotíte objekt ve skleněné vitríně, je téměř jisté, že zachytíte váš vlastní odraz. S polarizačním filtrem se odraz zredukuje a nechtěné odlesky odstraní. Jejich použití je specifické. Nezbytností, spolu s ND filtry, jsou pouze v případě, pokud se chcete fotografování/točení věnovat profesionálně.
Nejčastější otázky a odpovědi (FAQ)
Přemýšlíte nad koupí extrémně levného nebo starého objektivu? Slyšeli jste už o tzv. mýtu ostřejšího obrazu na full-frame a nevíte, co si o něm myslet? Nebo se vám zalíbil kousek s jiným závitem, jaký máte na fotoaparátu – můžete jej tedy použít? Odpovědi na tyto otázky vám prozradíme v následujících řádcích.
Vyplatí se šetřit při výběru objektivu?
Mohu použít objektivy s jiným závitem, jaký je na mém foťáku?
Staré objektivy jsou levné, mohu použít i ty?
Ostřejší obraz na full-frameovom objektivu... Mýtus nebo pravda?
Starší modely, které již nejsou dostupné
Datum poslední aktualizace: 20.09.2024
Přidat komentář
Poslední články
Testovali jsme kuchyňské pomocníky MioMat a Luli Chef Midi: Který si vybrat?
Rychlá doba vyžaduje „smart“ řešení. A to nejen v práci, při sportu, péči o rodinu či domácnost, ale také při vaření. Právě... Přečíst článek
Jak vyčistit pračku od zápachu, plísně, vodního kamene – octem, kyselinou citrónovou, sodou bikarbonou
Ať už používáte pračku denně nebo několikrát do týdne, při každém praní se v jejích útrobách hromadí neodpařená voda a vodní... Přečíst článek
Elektrokoloběžka AERIUM H800 zvládne město i terén. Jaké jsou její hlavní přednosti?
Hledáte praktický dopravní prostředek do města i na vyjížďky do přírody? Elektrokoloběžka AERIUM H800 je skvělou volbou.... Přečíst článek
Jak vyčistit myčku nádobí Electrolux, Bosch, Beko: octem, kyselinou citrónovou nebo sodou?
Přestože myčku nádobí používáte denně, na její čištění často zapomínáte. Přistoupíte k němu až tehdy, když myčka najednou... Přečíst článek