Jak vybrat nejlepší silniční kolo?

Cyklisty na cestách opravdu přibývá. A ne jen těch rekreačních. Stále více se najdou nadšenci, kteří se chtějí cyklistice věnovat alespoň poloprofesionální. Výběr silničního kola je tedy logickou volbou. Jaký silniční kolo si vybrat? Jak vybrat správnou velikost rámu? Vše podstatné o výběru silničního kola se dozvíte v našem průvodci.

Silniční jízdní kolo

Cyklistika je sportovní disciplínou, která zažívá poslední desetiletí obrovský "boom". Slovensko není výjimkou, vždyť důkazem jsou kvalitní výkony Slovenská sportovců v tomto odvětví. Inspirace tedy určitě nechybí. Pojďme se tedy podívat na to, jak si správně vybrat dámský/pánský silniční kolo. Zapomínat nesmíme ani pro děti.

Oblíbené silniční kola

Názov Hodnotenie Detail
Trek Émonda SL 5   ✔   VÍTĚZ TESTUZobrazit produkt
Specialized Diverge Expert   ✔   PRO NÁROČNÉZobrazit produkt
Triban RC 120   ✔   LIDOVÁ VOLBAZobrazit produkt
Kross Esker 6.0   ✔   NÁŠ TIPZobrazit produkt
Cannondale Caad Optimo 1   ✔   ZLATÁ STŘEDNÍ CESTAZobrazit produkt

Silniční kola patří na cesty

Už z názvu je účel kola jasný. Právě silniční kola jsou navrženy na jízdu po silnici. Konstrukce a její vlastnosti nejsou vyráběny pro terén ani pro nezpevněné či prašné cesty. Pokud se tedy ptáte, zda je silniční kolo vhodný do lehkého terénu, odpověď je v záporném tvaru. Tím se nemyslí, že příležitostný přechod kamenitou či prašnou vozovkou kolo nezvládne. Posed i aerodynamika celé konstrukce kola je ale vyvinuta pro rychlou, sportovní a dynamickou jízdu s maximálně efektivním využitím síly a energie na zpevněném povrchu.

Jejich hmotnost je velmi nízká díky použitým materiálům a na cesty je přizpůsobeno rovněž i zpřevodování kola. Dnes již neplatí, že za rychlou jízdu se platí nedostatečným komfortem. Profesionální cyklisté v pelotonu tráví v sedle kol přes 4 až 5 hodin a právě silniční kolo je uzpůsoben tomu, aby i během takové dlouhé doby vaše tělo netrpělo. Delší jízda je pochopitelně fyzicky náročnější.

Výběr silničního kola

Správný výběr silničního kola spočívá v parametrech samotného kola, ale zároveň je třeba myslet na to, že nejlepším měřítkem pro správný výběr jste právě vy. Jde totiž o individuální záležitost. Každý cyklista má své specifické parametry.

Černé jízdní kolo

My vám však s výběrem pomůžeme po technické stránce. Při volbě vašeho nového sportovního "parťáka" v ám poradíme na základě čeho se nejlépe rozhodnout. Z jakého materiálu je rám kola, jak vybrat správnou velikost rámu. Roli sehrají i brzdy, kola či měniče (převody). Co se týče výběru pánského / dámského silničního kola, v ničem zásadním se výběr neliší.

Silniční kolo pro začátečníka?

V tomto ohledu doporučujeme myslet ekonomicky. Kole možná víte, ale pokud máte v úmyslu s kolem začít aktivně, nemusíte okamžitě vrážet desítky tisíc korun do drahého "cesťák". Pokud se u ž definitivně rozhodnete, silniční kolo do 12 000 Kč určitě nebude pro začátek špatnou volbou. Později se určitě můžete rozhodnout pro vyšší kvalitu a investovat do dražšího silničního kola.

Materiál má svůj podíl

Prvním parametrem silničního kola, který hraje podstatnou roli je materiál, ze kterého je rám, resp. konstrukce bicyklu vyrobena. V segmentu silničních kol známe dva základní materiály, které často určují cenu kola a kvalitu jízdy.

  • Karbon je materiálem, který má ideální vlastnosti pro dynamický styl jízdy. Jde o uhlíkové vlákno s jedinečnými strukturálními vlastnostmi. má vysokou tuhost, je velmi tvrdý, lehký, pohlcuje vibrace a zároveň neztrácí své mechanické vlastnosti. V případě poškození se jednoduše opravuje. Jediná nevýhoda? Vysoká cena. Ta může odradit skutečně velké množství zájemců. Z karbonu jsou vyrobeny kola i profesionálních jezdců.
  • Hliníková konstrukce pro změnu neoplývá takovými vlastnostmi jako karbon. Pokud, ale se silniční cyklistikou začínáte, hliníkový rám kola není špatnou volbou. jeho hmotnost je vyšší, v případě poškození se obtížně opravuje, no a komfort jízdy ne já na takové úrovni jako při karbonu. Časem hliník ztrácí svoji pevnost a pružnost. Největší výhoda? Nižší cena.
  • Dural by mohl být zlatou střední cestou. Jde o slitinu hliníku, mědi a hořčíku. Je lehčí než samotný hliník. Dokonce má i lepší pružnost, odolnost a schopnost absorbovat vibrace. Je o něco dražší, ale zároveň levnější než karbon. S tímto materiálem najdete silniční kola do 25 000 Kč, přičemž máte zabezpečený vyšší standard.

Jak vybrat velikost rámu

Výběr správné velikosti rámu kola začíná od vaše tělesné výšky. Jde o velmi důležitý aspekt. Většinou se těmto údajům do velikosti rámu trefíte, ale ne každý má to štěstí. Dva různí cyklisté, avšak se stejnou výškou, budou mít odlišnou velikost rámu kola, protože roli hraje i délka nohou či délka chodidel. V obchodech často najdete tabulku, která kola čísluje podobně jako oblečení od písmene S až po XXL. Nejnižší velikost S začíná na 165 cm a velikost rámu je označena čísly 15 "- 16". Naopak, pokud měříte více než 195 cm, rám velikosti XXL má zonačenie 23 "- 24".

Jízdní kolo v bytě

Historky o tom, že o číslo menší rám je stále lepší než rám o číslo větší, určitě nejsou pravdivé. Pokud jsme v jedné velikostní kategorii a zvolíme si velikost rámu o číslo menší či větší, problém může částečně vyřešit sedlovka, která se dá přizpůsobit. Ne ale vždy někomu i výška rámu delší o 2 cm může nadělat komplikace. Ideální je proto kolo si pořádně odzkoušet.

Brzdy, kola a převody

Nejvíce používané jsou V-brake nebo tzv. véčkové brzdy, které brzdí za pomoci gum, které tlakem tlačí na ráfky kol. Jsou levné, snadno se mění a zároveň jsou nenáročné na údržbu. Při kontaktu s vodou je však jejich brzdný účinek nižší.

Druhou možností jsou kotoučové brzdy. Při silničních kolech jde často o velmi zajímavou polemiku. Kotoučové brzdy jsou při brzdění mnohem účinnější. Například i za mokra. jsou však náročnější na údržbu či výměnu a rovněž jedná o komponent, který při jízdě v pelotonu, v případě kolize může způsobit vážné zranění. Pro klasické účely rekreační jízdy však není důvod nesáhnout po brzdách, které pohodlně zabrzdí i při sjezdu ze strmého kopce.

Při silničních kolech se nejčastěji používají převody 18, 20, 27 nebo 30. To jsou klasické převodníky, kterými jsou silniční kola známé. Na druhé straně, pokud se obáváte, že takové převody by pro vás byly problematické, například v kopcích, zvolte tzv. triple převodník, který vám v záběru pomůže. Zásadní rozdíl převodů spočívá v počtu zubů. Pro začátečníky, kteří si ne až tak věří, jsou ideální kompaktní převodníky s počtem zubů 50 - 34. Hodně závisí právě na stylu vaší jízdy.

Silniční kolo a děti

Výběr silničního kola pro děti dnes není problémem. S cyklistikou děti začínají již od 7-8 let. To však neznamená, že dítě nutně potřebuje silniční kolo za tisíc eur. Ceny dětských silničních kol nejsou vůbec nízké a proto raději myslete ekonomicky a pořiďte klasický horský či trekingové kolo. Během období, kde se dítě ještě vyvíjí byste jinak v opačném případě měnily kolo každé dva roky.

Hodnocení článku:
(80.6%)

Pulbikované dňa: 20.03.2019

oblíbené produkty

Zobrazit kategorii:


Přidat komentář