Jak vybrat longboard. Jaké kolečka, desku, délku a tvar?
Obsah článku: + Zobrazit obsah článku
Pravdou je, že v Česku toto sportovní náčiní či dopravní prostředek není až tak populární jako například skateboard. Proto nemůžete očekávat, že když přijdete do obchodu, prodavač vám odborně a hlavně kvalitně poradí, jak vybrat longboard. Proto jsme pro vás přichystali návod, který vám detailně pomůže se zorientovat v nabídce a při výběru longboardu.
Nabídka longboardů na našem trhu je širší, než byste možná čekali. Především pro začátečníky může být výběr longboardu pořádně matoucí. Tvar, délka, materiál, trucky, kolečka, ushing, jednoduše, mnoho proměnných a výsledek rovnice nejasný. Jako první si třeba ujasnit, kde budete s longboard jezdit. Město, parky, chodníky nebo mimo města, dlouhé a strmé kopce. Zde se výběr začíná.
Nejlepší longboardy
Názov | Hodnotenie | Detail |
---|---|---|
Street Surfing Freeride The Wolf ✔ ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA | Zobrazit produkt | |
Tempish Fox-N 32,5 ✔ DOBRÉ RECENZE | Zobrazit produkt | |
Mindless Maverick ✔ ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA | Zobrazit produkt | |
Spokey Longbay ✔ DNES V AKCI | Zobrazit produkt | |
Tempish Nautical ✔ VÍTĚZ TESTU | Zobrazit produkt |
Longboard do města
Chcete longboard využívat ve městě jako dopravní prostředek, důležité je, aby byl dobře ovladatelný a praktický. Měl by být tedy krátké až střední délky a kolečka by měly být měkčí, aby dobře filtrovali nerovnosti. Takovým longboardem se zvykne říkat "cruiser", resp. mini-longboard či Penny skateboard. Městské longboardy jsou často příznačné tím, že vzadu mají tzv. tail. Zadní část je tedy mírně zvednuta, což napomáhá při ovládání longboardu.
Městské parky a cyklostezky
Longboard tohoto druhu je určen více či méně na rekreační účely. Samozřejmě, jezdit s ním můžete i přímo po městě, ale určený je především na cyklostezky a na rovné a zpevněné povrchy. Opět platí, že deska by neměla být delší než 105 cm. Vybírat můžete z paintailov nebo drop trough longboardů, jejichž trucky jsou upevněny na desky shora, což zaručí lepší stabilitu, ale o něco zhorší ovladatelnost.
Longboard určený pro jízdu v parku by měl být vyšší, lépe se ovládá, ale je o něco méně stabilní, proto je nutné si trochu zvyknout a natrénovat pořádně udržovat rovnováhu. To platí při každém longbaorde. Alternativou s dobrým ovládáním a stabilitou jsou Top-Mount longboardy, které mají svou tuhost a zabrání dotknutí se koleček a desky i v případě ostrých zatáček.
Cesty, kopce – downhill
Pokud již uvažujete nad tím, že budete longboardy využívat i mimo města na cestách či při sjezdu kopců, longboardy si třeba rozdělit podle stylu jízdy. Longboardy proto lze rozdělit do kategorií carving, downhill a freeride.
Carving je určetný pro jízdu z kopců, kdy je třeba dělat v zatáčkách větší oblouky. Při freeride jsou desky určené na sjezdy nebo sliding. Trucky longboardu jsou uchyceny shora, jsou nižší a mnohem stabilnější. Zvládnou také vyšší rychlosti. Kolečka jsou měkké, určeny na prudké zatáčky a slajdy (smyky). Pokud jde o downhill, longboardy určené pro tento styl jízdy jsou přizpůsobeny na sjezdy dlouhých a prudkých kopců ve vysokých rychlostech. Desky jsou tlustší, aby odolaly tlaku v zatáčkách a rovněž jsou nízké kvůli těžišti a lepší stabilitě.
Tvar desky
Právě deska je hlavním komponentem, jehož tvar, délka, materiál a konstrukce určuje, na jaký typ jízdy je longboard vhodný. Pro začátečníky můžeme desky longboardu rozdělit do čtyř kategorií. Tou základní je tvar desky Pintail, dále je to Drop-Through, Top-Mount a Crusier.
- Pintail – je nejběžnější druh desky. Tvarem připomíná nataženou kapku vody či slzu. Deska je zcela plochá a je ideální pro začátečníky. Poměrně dobře se ovládá a je vyšší.
- Drop-Through – jsou specifické svým tvarem. Trucky jsou namontovány blíže ke okrajem desky a jsou uchyceny shora. Samotná deska je tvarovaná pro vysoké rychlosti, má snížené těžiště a je tedy stabilnější. Vhodná i pro downhill či freeride.
- Top-Mount – oproti Drop-Through longboardům jsou trucky uchyceny blíže ke středu. Opět má deska specifický tvar. Trucky jsou však stále montovány shora, proto je někdy problém je rozeznat. Mají však vysokou stabilitu, o něco horší ovladatelnost. To se dá upravit bushing a podložkami. Jsou o pár milimetrů vyšší než Drop-Through longboardy. Jejich výška a tuhost díky umístění trucků zajistí, že se deska nedostane do kontaktu s kolečky. Vhodné jsou na carving nebo freeride.
- Cruiser – je designem podobný skateboardu, se všech je nejkratší. Oproti skateboardu má však jiný tvar a je také širší a delší. Někteří dokáží s tímto druhem longboardu množství triků, ale vyžaduje to dovednost, protože jeho hmotnost je vyšší než u skateboardu.
Délka desky
Délka je v případě longboardu důležitým parametrem. Stejně jako druh desky i její rozměry ovlivňují to, jaký styl jízdy vám deska dovolí. Platí pravidlo, že čím je deska delší, tím má lepší stabilitu.
Do města je ideální rozměr 71 až 97 cm. Pro freeride, carving a downhill, kde potřebujete především rychlost a nízké těžiště, je vhodný rozměr od 97 do 107 cm. Profesionální longboardisti, kteří s věnují freeridu či downhillu z prudkých kopců, kde jsou nuceni dělat i dlouhé oblouky, preferují i desky delší než 108 cm.
Materiál a konstrukce
Javor a bambus jsou nejčastějším materiálem, ze kterého jsou desky longboardu vyrobeny. Dřevo je velmi pevné a pružné díky dobré struktuře. Často se využívá i březové dřevo a kombinace s laminátem. Kvalitní longboardy, které musí odolat silným bočním tlakem, jsou tvořeny i několika vrstvami od 2 do 11. Longboard nikdy není tvořen jednou deskou v celku. Javor je nejtvrdší, a proto je určen pro downhill a stavěn na vysoké rychlosti. Bambus je kromě tvrdosti i pružný a často se kombinuje s vrstvami jiného dřeva a používá se na freeride nebo carving.
Výběr trucků
- Vertical kingpin – jsou trucky, které mají podobné ukotvení jako klasický skateboard s tím rozdílem, že jsou širší. Tuhost naklánění je lze jednoduše nastavovat vůlí matice a výměnou bushingu, jehož funkci si vysvětlíme. Takový truck klidně využijete na jízdu ve městě či v mírných kopcích.
- Reverse kingpin – se využívá mnohem častěji. Takový truck je mnohem stabilnější je montován pod úhlem 35 ° až 50 °, což mu zaručuje lepší točivost i zmíněnou stabilitu. Pro carving, freeride či downhill je tento druh trucku nutností. Jinak je velká šance, že v rychlosti ztratíte rovnováhu a zranění při strmých sjezdech nebývají příjemné.
K čemu jsou bushingy?
Zřejmě toto slovo slyšíte poprvé, ale když se longboard povenujete víc, pochopíte, že tato, zdá se zbytečnost, je velmi důležitá. Jde o válce či kužely vyrobené z plastu (polyuretanu). Nacházejí se na samotném trucku.
Druh bushing a jeho tvrdost určuje tuhost trucku, a ovlivňuje tedy výrazně i na ovládání longboardu. Tvrdší bushing znamenají vyšší stabilitu, která je při mnoha sjezdech klíčová. Měkčí přirozeně zlepšují točivost a ovladatelnost při menších obloucích (zatáčkách).
Správné ložiska
ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 či ABEC 9. Pokud vám někteří z prodejců bude tvrdit, že toto označení hovoří o kvalitě ložiska, kvalitě jeho materiálu a podobně, určitě to není pravda. Klíčovým bodem je rychlost ložiska.
Právě tyto číselné hodnoty od 1 až po 9 určují rychlost rotace ložiska. Čím je tedy číslo vyšší, tím rychleji se dokáže ložisko točit a můžete jít tedy rychleji i vy. Ani náhodou však toto označení nemluví o výrobci nebo kvalitě použitých materiálů.
Typy koleček
Pokud jste začátečník, tento faktor příliš neřešte. Časem se však lze dostanete do fáze, kdy začnete řešit rozměry, tvar, tvrdost, hmotnost a polohu koleček vašeho longboardu. Velká kolečka jsou rychlejší a menší jsou pomalejší. Měkké kola jsou přilnavější, ale zároveň pomalejši. Tvrdé jsou rychlejší. Velikost a tvar kolečka určuje i kontaktní plocha. V průměru jde o rozměr 80 mm. Čím je kolečko širší, tím lépe drží na povrchu, ale valivý odpor je vyšší, a tudíž je pomalejši. Tvar kolečka může být hranatý nebo zakulacený. Hranaté má lepší přilnavost, ale zakulacené lze lépe dostat do slajdu (smyku).
Mnozí profesionálové se zaměřují i na polohu "středu kolečka", která hraje roli při zatáčkách. Existuje kolečko center set, které má stejnou vzdálenost mezi jednou i druhou hranou kolečka. Druhou možností je kolečko side set, kdy je střed kolečka v rovině s vnitřní hranou. Dobře drží na silnici a lépe se ovládají. Poslední možností jsou kolečka off set, které jsou kombinací předchozích. Střed je mezi vnitřním okrajem a prostředkem kola.
Potřebuji podložky?
Ne každý longbaord je potřebuje. O co vlastně jde? Podložka slouží k vyplnění jakéhosi meziprostoru mezi deskou a koly. Zvýší se tak jejich vzdálenost a nedochází tak ke kontaktu mezi nimi. Rovněž nepřenášejí vibrace na desku. Samozřejmě, existuje několik druhů podložek.
DT podložky proti vibracím mají roli jasnou. Najít lze i úhlové podložky, které mění úhel samotného trucku a ještě vylepšují stabilitu a točivost. Pokud se vám zdá, že je ovládání vašeho longboardu příliš tuhé, problém může vyřešit právě taková podložka a nemusíte se bát, že musíte měnit trucky. Rovnou podložkou pro změnu zvýšíte výšku a také v případě nízkého longboardu určeného pro downhill, můžete jeho stabilitu upravit právě instalací rovné podložky.
Pulbikované dňa: 04.07.2019
oblíbené produkty
Zobrazit kategorii:
Přidat komentář