Jak vybrat herní monitor? Všímejte si nejen úhlopříčku, ale i technologii obrazovky či dobu odezvy
Obsah článku: + Zobrazit obsah článku
Monitory pro různé použití mají odlišné vlastnosti a disponují odlišnými technologiemi. Uvažovali jste někdy o tom, jaké parametry musí splňovat herní monitor?
Dnes vám poradíme, jak a podle čeho si vybrat ten správný.
Nejlepší herní monitory
Názov
Hodnotenie
Detail
27" AOC Q27G2S ✔ ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA Zobrazit produkt 32" Samsung Odyssey G7 ✔ PRO NÁROČNÉ Zobrazit produkt 32" Dell G3223Q ✔ DOBRÉ RECENZE Zobrazit produkt 27" MSI G274QPF E2 ✔ NÁŠ TIP Zobrazit produkt 24" Samsung Odyssey G32A ✔ VÍTĚZ TESTU Zobrazit produkt
Úhlopříčka, rozlišení a poměr stran
Úhlopříčka monitoru se udává v palcích a měli byste ji vybírat především podle toho, jak daleko sedíte (ať ležíte). Příliš velká obrazovka může způsobit, že vaše oči nebudou vnímat boční části obrazu.
Rozlišení vyjadřuje počet obrazových bodů (pixelů – zkratka px) na ploše obrazovky. Vyšší rozlišení znamená jejich vyšší počet, obraz je tedy jemnější a detailnější. Úhlopříčka jde ruku v ruce s rozlišením, protože na velké obrazovce jsou při nízkém rozlišení obrazové body příliš velké a viditelné okem – obraz pak působí „hrubě“.
Minimem při herním monitoru je úhlopříčka cca 22". Nejčastěji rozlišení je Full HD 1 920 × 1 080 px, které je pro většinu lidí akceptovatelné do úhlopříčky 27". Pro větší obrazovky volte rozlišení alespoň QHD 2 560 × 1 440 px. Dostupn é jsou i monitory s rozlišením UHD 3 840 × 2 160 px nebo 4K 4 096 × 2 160 px.
Vyšší rozlišení však znamená mnohem vyšší nároky her na výkon počítače (zejména grafické karty). Myslete na to při výběru monitoru s QHD, UHD nebo 4K rozlišením, protože se může stát, že hry vám poběží pomaleji nebo budete muset snížit detaily v nich.
Moderní LCD monitory mají tzv. nativní rozlišení, které je maximálně (to je to, které výrobce udává) a při použití nižšího rozlišení poskytují rozmazaný a neostrý obraz. Rozlišení na nich tak není možné snížit, abyste ulevili grafické kartě a hra běžela plynuleji.
Technologie obrazovky
Drtivá většina obrazovek nejen monitorů ale také notebooků i tabletů využívá technologii TFT-LCD. Tzv. LED monitory jsou také typu TFT-LCD, akorát s tím rozdílem, že na podsvícení využívají bílé LED diody namísto katodových trubic CCFL. Podsvícení je tak rovnoměrnější a podání barev konzistentní na celé obrazovce.
LCD monitory se dále dělí podle typu panelů:
- TN – Tento typ je nejrozšířenější a pro hráče nejvhodnější. poskytuje totiž velmi rychlou dobu odezvy (většina výrobců udává pod 2 ms GTG). Jeho nevýhodou je však slabší podání barev - není vysloveně špatné, ale nehodí se např. na práci s grafikou či sledování filmů. Největší nevýhodou jsou však horší pozorovací úhly (tj. změna barev při sledování zešikma) - při hraní her však většinou sedíte za stolem a na obrazovku díváte přímo, takže to není překážka.
- IPS – Nabízí vynikající podání barev a dobré pozorovací úhly, proto ho v oblibě zejména grafici, fotografové a lidé požadující věrné podání barev. má však horší dobu odezvy než TN panel a i když IPS monitory udělali za poslední roky v této oblasti velké pokroky, lze je doporučit jen na hraní pomalejších her (strategie, RPG apod.).
- VA – Mají dobré podání barev a na rozdíl od IPS panelů i skvělý kontrast a vynikající podání černé. Oblibují je tedy zejména filmoví nadšenci, ale není problém použít je jako univerzální monitory i na kancelářskou práci či hraní pomalejších her.
- OLED obrazovky nevyužívají na tvorbu obrazu tekuté krystaly - obrazové body jsou v jejich případě tvořeny přímo LED diodami. Tyto obrazovky mají neuvěřitelně živé barvy a mají také vynikající dobu odezvy. Zatím jsou však velmi drahé - oproti běžným LCD monitorem mají téměř dvojnásobné ceny.
Doba odezvy
Udává se v milisekundách (ms) a je to nejdůležitější parametr herního monitoru. Při vysoké době odezvy totiž může být obraz při rychlém pohybu rozmazaný. Dobrý herní monitor má proto dobu odezvy co nejnižší.
Mnoho výrobců uvádí pro monitory odezvu 1 ms, na tento parametr však neexistuje žádná norma. Tyto extrémně nízký hodnoty jsou tedy nejčastěji odezvou tzv. gray to gray (zkratka GTG) tedy při změně obrazového bodu z jednoho na jiný odstín šedé barvy. Skutečná odezva, kdy se mění barva na úplně jinou je tedy vyšší a odhalí ji až test herních monitorů.
Většina monitorů označovaných jako hráčské má uvedenou odezvu do 5 ms, což je dostačující i pro hraní akčních her.
Obnovovací frekvence, G-sync a FreeSync
Určuje, kolik snímků dokáže monitor vykreslit za sekundu. Běžné kancelářské monitory nebo ty pro grafiky zvyknou disponovat obnovovací frekvencí 60 - 75 Hz, jelikož při ní lidské oko nepostřehne trhání obrazu.
Pro akční hry je však vhodných alespoň 120 Hz, častěji se však setkáte s hodnotou 144 Hz, přičemž nejlepší herní monitory mají obn. frekvenci i 200 Hz.
Problémem pro hráče je rozdíl mezi aktuálním počtem snímků, které grafická karta ve hře vykresluje a obnovovací frekvencí monitoru. Obraz může v důsledku toho působit trhaně.
Řešením na tento problém jsou technologie Nvidia G-sync a AMD FreeSync od výrobců grafických karet Nvidia a AMD. Monitory vybavené touto technologií zajišťují synchronizaci obnovovací frekvence a frekvence vykreslování obrazu. To znamená, že monitor vykreslí nový snímek přesně v době, kdy dostane nový snímek z grafické karty.
Nvidia G-sync využívá speciální čip vestavěný přímo v monitoru a vyžaduje od výrobců přísnou certifikaci. I proto jsou monitory s touto technologií dražší.
Technologie FreeSync je však výrobcem monitorů volně k dispozici, protože využívá samotnou grafickou kartu. Najdete ji proto na mnoha herních monitorech s cenovkou již od cca 3 300 Kč.
Jas a kontrast
Jas udává, jak silně bude monitor „svítit“. Monitor se slabým jasem má tmavší obraz a způsobuje degradaci barevného podání – je to patrné zejména při silnějším osvětlení místnosti.
Jas se udává se v kandelách na metr čtvereční (cd/m2) a pohybuje se od 200 cd/m2 při nejlevnějších kancelářských monitorech až po 500 cd/m2 při špičkových modelech. Slabý jas a tmavý obraz namáhá oči, proto pro dlouhé hraní volte monitor s hodnotou alespoň 300 cd/m2.
Vyšší kontrast znamená větší rozdíl mezi bílou a černou barvou. Na monitorech s vysokým kontrastem je černá skutečně černá a ne pouze tmavě šedá. Výrobci udávají dvě hodnoty kontrastu - vodítkem by pro vás měl být statický kontrast. Levné herní monitory disponují obvykle kontrastem od 1 000:1, nejdražší modely až cca 5 000:1.
Dynamický kontrast je takový, při kterém si monitor pomáhá zesvětlováním a stmíváním obrazu, čímž se ale mění i celkové podání obrazu a ten ztrácí věrnost. Tato hodnota je tedy tak trochu marketingový trik. Dynamický kontrast se často pohybuje na úrovni 1 000 000: 1.
Režim dynamického kontrastu ale můžete na většině monitorů vypnout. Pro věrné podání tmavých odstínů a černé, rozhliadajte se po monitorech se statickým kontrastem alespoň 3 000:1.
Připojení k počítači
Nejstarším rozhraním pro připojení monitoru k počítači je VGA (D-sub). Díky analogovému přenosu signálu však způsobuje degradaci kvality obrazu, a proto se hodí maximálně pro kancelářské monitory.
Minimem pro herní monitor by mělo být digitální rozhraní DVI, které si poradí s rozlišeními Full HD i vyššími. V poslední době mu však takříkajíc dochází dech a výrobci se soustředí spíše na vývoj rozhraní HDMI a Display Port, které jsou taktéž digitální, no zvládají mnohem vyšší datové toky. Poradí si s rozlišením 4K při obn. frekvenci až 120 Hz a také s rozlišeními 8K a 10K.
Jednoznačnou volbou do budoucna by mělo být připojení přes Display Port (HDMI se používá převážně v multimediálních zařízeních).
Před koupí byste si ale měli prověřit, jakými konektory disponuje vaše grafická karta. Některé starší modely totiž rozhraním Display Port nejsou vybaveny.
Více monitorů současně
Mnoho hráčů touží po co nejširší perspektivě v herním světě, proto sahají po použití více monitorů. Toto zapojení však má význam až od tří monitorů, při dvou budete mít ve středu obrazu rám monitoru. Nejvhodnější na takovou konfiguraci jsou monitory s tenkým rámečkem (nazývané také zero frame).
Dvojmonitorovú sestavu můžete nahradit i ultra-širokoúhlým monitorem s poměrem stran 32:9.
Další parametry a funkce herních monitorů
- Vestavěné reproduktory – Jsou často ještě nižší kvality než reproduktory v televizorech. Hudbu na nich neprohrajete, ale jako nouzové řešení na zvukovou kulisu v podobě internetového rádia jsou použitelné.
- USB hub – Jde v podstatě o USB rozbočovač - monitor propojíte s počítačem pomocí USB kabelu a na jeho boční nebo zadní straně budete mít k dispozici aktivní USB porty např. na rychlé připojení USB klíče či nabíjení zařízení.
- Audio jack – Umožňuje jednodušší připojení sluchátek nebo PC reproduktorů přímo z monitoru.
- VESA uchycení – Pomocí něj můžete monitor připevnit na nástěnný kloubový držák, případně speciální držák na více monitorů. Při výběru si dejte pozor, protože VESA uchycení existuje několik druhů a liší se rozostpmi otvorů.
- Pivot – Umožňuje překlopit monitor o 90 ° do svislé polohy. To se hodí např. při čtení dokumentů nebo elektronických knih. Tato funkce je spíše výsadou kancelářských monitorů, avšak najdete ji i na mnoha hráčských modelech.
- Eyetrackingu – Pomocí této technologie monitor sleduje pohyb vašich očí a vyhodnocuje, na kterou část obrazovky se díváte. Díky tomu můžete očima ovládat nejen samotný operační systém ale také hry - např. natočením očí na pravou stranu obrazovky se kamera posune vpravo.
Pulbikované dňa: 29.03.2019
Přidat komentář